Thursday 14 August 2014

Point of view.


Hai, assalamualaikum. Lama tak update, makan bertahun la jugak. Sebab? Takde sebab yang spesifik pun. Saje taknak update, ni update pun saja saja jugak. 

Nak kabor ni. Tak berapa puas hati. Orang sedia maklum, orang yang saya kenal dan yang kenal saya lah, saya ni kurus. Kurus melidi. Bukan kurus cantik. Biasa orang tegur pun bukan tegur puji. Tegur pelik. Kata saya tak makan misalnya. Bukan saya tak makan, badan saya taknak naik. Nak buat macam mana. Ish stress saya.

Kalau ditanya, memang saya suka tengok model model kurus badan panjang ni. Senang cerita, adore lah. Suka la jugak tengok program modelling tu semua. Sekadar suka la, tak kenal pun deme. Tahu kenapa? Sebab saya nak build my confidence. Model model ni semua kurus kering, muka sebelum make up pun sama je macam saya. So saya fikir macam tu la lebih kurang. Sebab semua orang tak perfect, tapi kita jangan jahil dengan diri sendiri. Kena tahu cari special details tentang diri sendiri. So.. itulah.

Tapi ramai tak tahu, tak semua orang kurus nak jadi kurus. I mean, yang macam saya ni tak mintak pun kurus macam orang tak sihat/makan macam ni. Jangan kata saya tak cuba gain weight, saya dah cuba tapi tak boleh. Saya makan normal, macam orang biasa jugak. Tapi saya kurus melidi. Bukan saya tak bersyukur tapi what do you expect bila setiap kali saya jumpa orang, benda yang sama orang akan tanya. Saya pun manusia, tahu penat. Tahu fed up. Nak jawab benda sama, cuba bagi orang faham tapi semua orang tak faham faham.

Dan saya hairan, kenapa perlu dengki dengan saya kalau awak tak boleh nak kurus? Maaf bukan niat saya nak biadap tapi awak terlebih dahulu biadap dengan saya. Saya pun ada masalah dengan diri saya, sama macam awak yang ada masalah kegemukan, tapi jangan sebab masalah tu awak sakitkan hati orang lain. Some of them yang kurus memang berusaha untuk kurus. No pain no gain la. Saya sendiri kagum. So kalau awak nak kurus, you have to work for it. Bukannya makan tak ingat dunia, tak exercise lepas tu kata saya macam macam. Amboi saya ni punching bag awak ke?

Situasi kita sama je. Kalau awak susah lose weight, saya pula susah gain weight. Which is, bukan benda yang baik. Orang macam saya kena gain weight, bila gain even 1kg dah bersyukur yang teramat. Because we, people like us, need to be healthy. Bukan kurus melidi macam ni.

So yes if you considered yourself as a human being, we gotta help and motivate each other and not otherwise. Janganla kata saya macam macam dan i play the rule "if you respect me i'll double respect you".

 Saya pos macam ni bukan sebab sorang dua yang 'bergurau' dengan saya. Dah terlalu ramai. Sampai saya penat. Macam saya cakap tadi, saya manusia jugak. Kan? 

0 Comment(s):